1st stage project outline (Eng/Esp)

SPAIN: Still Cause is a project and exhibition focused on the struggle for justice and recognition which is ongoing in Spain post-Franco, with the notions of loss, memory, activism and solidarity implicit within the work.

The project was initially inspired by the photojournalist Gerda Taro’s
1 work during the Spanish Civil War (1936-39). She was one of the first female photojournalists to go to the front-lines, and the first to die there. This interest in Taro developed into an engagement with the legacy of the war and subsequent dictatorship (1939–75) in Spain today and the rise of protest and resistance in the evolution of the ‘historical memory’ movement. During the transition to democracy an Amnesty Law (1977) was enacted, giving impunity to the perpetrators of crimes committed under the Franco regime during and after the Civil War. An unofficial silence on the past was embedded in Spain politically and socially for many years. The historical memory movement, which is highly divisive in Spain, has developed within the last decade through various non governmental associations. It has sought to provide assistance in finding the remains of those summarily executed, and establishing moral and juridical vindication of ‘the defeated’ from the Spanish Civil War and dictatorship. The older generation have very little time left to find, identify and give proper burial to parents and relatives who at present are buried in unmarked graves scattered across the country. 

I have travelled to Spain since 2011, to Barcelona, Valencia, Madrid, Brunete and Guadalajara meeting various individuals, including activists and historians, as well as visiting mass grave sites and attending demonstrations. 


My first exhibition for this project will be at The Park Gallery, Falkirk (Scotland), from 8 February–20 April 2014. 

Christine Jones

______________________
1 At the time of Taro’s death in 1937 she was hailed as an anti-fascist martyr, though quickly forgotten after WWII, or remembered only as a footnote in the life of renowned war photographer, Robert Capa. Only in recent years has she been rediscovered and recognized for her significant contribution. In 2007 Taro was the subject of a travelling exhibition, ‘Gerda Taro’, which originated at the ICP in New York, and last year as part of ‘The Mexican Suitcase’ exhibition. There is also a documentary feature length film ‘The Mexican Suitcase’ by Trisha Ziff, exploring the recovery of thousands of missing negatives by Gerda Taro, Robert Capa and David Seymour (“Chim”), and highlighting the part these pictures play in the recovery of Spain’s violent past, shown this year at the Glasgow Film Festival.

Castellano:
SPAIN: Still Cause es un proyecto y exposición centrado en la lucha por la justicia y reconocimiento que continúa en la España pos Franco. Implícitas en el trabajo se encuentran las nociones de memoria, tiempo, pérdida, activismo y solidaridad.

Encontré la inspiración inicial para este proyecto en el trabajo de la fotoperiodista Gerda Taro1 durante la Guerra Civil Española. Ella fue una de las primeras mujeres fotoperiodistas que acudió a la zona de guerra y la primera que murió allí. Mi inicial interés en Taro evolucionó hacia un mayor compromiso con el legado de la guerra y de la consiguiente dictadura en la España actual, así como con el aumento de las protestas y de la resistencia dentro del movimiento de ‘la memoria histórica’.  Durante la transición a la democracia, se promulgó la Ley de Amnistía (1977), estableciéndose un silencio no oficial sobre el pasado que ha impregnado la política y la sociedad españolas durante muchos años. Sin embargo, a lo largo de la última década y por medio de varias asociaciones no gubernamentales, se ha puesto en marcha el –aún controvertido- movimiento de la ‘memoria histórica’. Su objetivo ha sido el de proporcionar ayuda para encontrar los restos de los que fueron ejecutados sumariamente y también para establecer la reivindicación moral y jurídica de ‘los derrotados’ en la Guerra Civil Española y la dictadura. A las personas implicadas les va quedando poco tiempo para descubrir, identificar y enterrar apropiadamente a los padres y parientes que de momento se encuentran enterrados en tumbas sin marcar esparcidas por todo el país.

Visité España en la primavera de 2011 y también en octubre del mismo año para reunirme con varios individuos, activistas e historiadores. También visité localidades de fosas comunes y acudí a manifestaciones. 

Mi primera exposición de este proyecto será en The Park Gallery, Falkirk (Escocia), de 8 febrero-20 abril, 2014.

Christine Jones
02.02.14

______________________
1 En la hora de su muerte en 1937 Taro se aclamó como mártir anti-fascista aunque pronto fue olvidada después de la Segunda Guerra Mundial o recordada solamente como nota en la vida del célebre fotógrafo, Robert Capa. Solo en los últimos años se ha vuelto a descubrir y ha sido reconicida por su contribución significativa. En 2007 figuró en una exposición ambulante, ‘Gerda Taro’, que tuvo su orígen en Nueva York , y el año pasado en la exposición ‘The Mexican Suitcase’. Actualmente hay un documental largometraje ‘The Mexican Suitcase’ de Trisha Ziff presentada este año el El Festival de Cine de Glasgow, y que trata del rescate de miles de negativos perdidos de Gerda Taro, Robert Capa y David Seymour (“Chim”). También destaca el papel que estos negativos desempeñan en el rescate del pasado violento de España.